حمایت از تولید یا انحصار

چند روز پیش داشتم از محل کار به خونه می رفتم وسط یک بزرگراه تصادف شدیدی شده بود. دیدم یه صندوق عقب پراید با دو چرخ عقبش وسط بلوار قرار گرفته. بلوار از سطح خیابان نیم متری بالاتر بود. بقیه پراید هم تکه تکه این طرف و آنطرف افتاده بود و جنازه راننده جوانش هم وسط خیابان افتاده بود! گویا ماشین با دیواره بلوار تصادف کرده بود.

سالیانه حدود 25000 نفر در تصادفات کشور کشته و شاید حدود یک میلیون نفر مصدوم می شوند. 25 هزار نفر به اندازه جمعیت یک شهر کوچک است. یعنی سالیانه مردم یک شهر از بین می روند.  از آنجا که آمار در کشور ما محرمانه محسوب می شود معلوم نیست چه تعداد از این کشته ها سوار خودروهای بی کیفیتی مثل پراید بوده اند. اگر آمار منتشر شود قطعاً دولت ناچار به جلوگیری از تولید این خودرو شده و نهایتاً سود یک عده کم می شود.

پرسش:  چرا مردم پراید می خرند؟

پاسخ: به خاطر تعرفه­ی 90%ی دولت به واردات خودروهای خارجی، این خودروها برای مصرف کننده ایرانی بسیار گران در می آیند و قشر متوسط جامعه توان خرید آنها را ندارند. بنابر این پراید می خرند.

پرسش: چرا دولت تعرفه واردات خودرو را 90% بالا برده؟

پاسخ: برای حمایت از تولید کننده داخلی.

پرسش: پس چرا واردات برنج، میوه و به ویژه چای به ایران چنین تعرفه ای ندارد؟ چرا چایکاران ایرانی زمینهایشان را به بساز بفروشها فروخته اند و آنها هم زمینهای حاصلخیز شمال را به ویلا تبدیل کرده اند؟

پاسخ: برای حمایت از مصرف کننده!

پرسش: آیا درست است که به اصطلاح حمایت از تولیدکننده به قیمت جان عده­ای دیگر از مردم تمام شود؟ آیا نمی توانیم کلاً ما دست از تولید خودرو برداریم و توان اقتصادیمان را در زمینه هایی بگذاریم که سود عده ای به بهای نابودی عده ای دیگر نباشد؟!

پاسخی در کار نیست.

پرسش: آیا نمی شود به بخش خصوصی اجازه ورود به عرصه تولید خودرو داد تا خودروهای متنوع تر، مدرنتر، استانداردتر و ارزانتری تولید شود؟

پاسخ: وزارت صنایع از ورود بخش خصوصی به تولید خودرو استقبال می کند!

پرسش: پس چرا غیر از ایران خودرو و سایپا کسی وارد این عرصه نمی شود؟! آیا این وسط یک چیزی عجیب نیست؟! چطور بخش خصوصی در ساخت پالایشگاه و نیروگاه برق وارد می شود ولی برای تولید خودرو استقبال نمی کند؟ آیا به نظر نمی رسد که یک انحصاری وجود دارد؟

پاسخی در کار نیست.

حالا ببینید رئیس پلیس راههای کشور با چه نجابت و کم رویی ای در مورد خودروهای بدون ایمنی ساخت داخل صحبت می کند! و به جای ممنوع کردن تولید پراید، به مردم اعلام می کند شما از این ماشین توی جاده ها استفاده نکنید! 

طبیعتا وقتی رئیس پلیس از تولید کننده داخل حساب می برد! بخش خصوصی هم حساب می برد!

تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۹

تکذیب شایعه منع تردد پراید در جاده ها

سرهنگ مهماندار گفت: پلیس برنامه ای برای ایجاد محدودیت تردد برخی خودروها در جاده های کشور را ندارد.

رییس پلیس راههای کشور در گفتگو با «واحد مرکزی خبر» گفت: شایعات در خصوص ایجاد محدودیت برای تردد خودروی پراید صحت ندارد.

سرهنگ مهماندار افزود: اما با این وجود به نظر می رسد با توجه به اینکه برخی خودروها از ضریب ایمنی قابل قبولی برخوردار نیستند، در آینده برای تردد برخی آنها محدودیت ایجاد شود.

او گفت: یا پلیس باید تردد برخی خودروها را به دلیل آسیب پذیری محدود کند یا وزارت صنعت و سازمان استاندارد، ضریب ایمنی خودروها را به خریداران اعلام کند تا مردم بدانند خودرویی که سوار می شوند در چه حد از ایمنی قرار دارد.

رییس پلیس راههای کشور افزود: اطلاع از میزان ایمنی خودروها موجب می شود تا کاربران آنها نیز خود کنترلی به رانندگی خود داشته باشند و از بروز برخی حوادث جلوگیری کنند.

 افزود: اگر چنین اتفاقی نیفتد پلیس مجبور خواهد بود برای حفظ جان و امنیت مردم برای برخی خودروها در بعضی معابر محدودیت ایجاد کند تا مردم سفری سالم و امن داشته باشند.

او در خصوص امنیت خودروی پراید نیز گفت: این خودرو از لحاظ ایمنی بسیار ضعیف است و به خاطر ضعف بدنه ای آن با کوچکترین حادثه بیشترین خسارت جانی و مالی را متحمل میشود.

رییس پلیس راههای کشور پیشنهاد کرد رانندگان خودروی پراید سعی کنند تا در جاده ها از این خودرو استفاده نکنند و در صورت لزوم با سرعت مطمئنه و احتیاط کامل حرکت کنند.